Cuprins
- Secția Dezvoltarea. Evidența. Prelucrarea colecțiilor
- Biroul Control de Autoritate
- Serviciul Relații cu Publicul
- Secția Referințe
- Biroul Informare bibliografică
- Oficiul Referințe tradiționale
- Secția Referințe electronice & Internet
- Oficiul de Informare Comunitară
- Pupitrul de Referință
- Secția Automatizarea Prelucrării Informațiilor și Serviciilor (APIS)
- Secția Proiecte. Programe. Marketing de bibliotecă
- Oficiul de Asistență de Specialitate. Resurse umane
- Atelierul de legătorie
- Activitatea economico-financiară
- Managementul instituției
- Concluzii
- Anexe
Ca și în anii preceden�i, energia conducerii și a bibliotecarilor din Biblioteca „V.A. Urechia” s-a canalizat spre continuarea și finalizarea operațiunilor de reabilitare a cl�dirii principale de la Sediul central, din Mihai Bravu, 16.
Încă din perioada iernii s-au �nceput, prin efort propriu, operațiunile de remontare a mobilierului specific din secțiile care oferă acces liber la documente. Totodat� s-au efectuat operațiunile de reparare a mobilierului existent și de confecționare de nou mobilier pentru funcțiile noi care au fost atribuite anumitor zone din holul de la parter și zona pupitrelor de la Sălile de lectur�.
În conformitate cu proiectul de reabilitare, în prima parte a anului s-au finalizat operațiunile de instalare a sistemelor ce utilizau curenți slabi. S-au instalat și configurat echipamentele în nodul central de administrare aflat în zona Secției APIS. De asemenea, s-a procedat la instalarea tuturor posturilor telefonice și s-au verificat și finalizat leg�turile nodale ale re�elei de date.
�mpreun� cu Secția APIS și responsabilii pe probleme de securitate PSI protecția muncii, s-au stabilit în detaliu punctele de urm�rire și zonele cheie de acces pentru instalarea tuturor aparatelor care serveau acestui scop (camere video, control acces, tastaturi și butoane speciale, senzori de mi�care etc). La acestea s-au ad�ugat elementele de automatizare (controlul automat al iluminatului în anumite spații, uși a c�ror deschidere este controlat� de senzori pentru automatizarea procesului-la intrare-, fotocopiatoare etc).
Un efort sus�inut a fost concentrat atît pe rezolvarea sistemului signaletic și de orientare pentru utilizatori în spațiile de servicii, c�t și pe crearea instrumentelor specifice (bro�uri, pliante, afi�e) în contextul noului flux al serviciilor.
Pentru reluarea activității în parametri corecți s-a optat pentru deschiderea serviciilor pentru public în program redus de o singur� tur�, pentru a se finaliza, treptat, toate proble�mele care au existat dup� �nchiderea lucrărilor de reabilitare. S-a recurs la aceast� solușie pentru a deschide, c�t mai repede pentru public, accesul la sursele de informare și la servici�ile de baz�, chiar dacă s-a �tiut faptul că acest lucru va determina �nregistrarea unor valori sc�zute în statistica specific�.
Pe secții și activități, prezentul raport descrie sintetic situația anului 2006 astfel:
I. Secția Dezvoltarea. Eviden�a. Prelucrarea colecțiilor
Pentru a r�spunde favorabil nevoilor de informare ale cititorilor, în anul 2006 s-a �ncercat eficientizarea activităților de completare a colecțiilor și prelucrare a documentelor și informațiilor. în acest sens s-a avut în vedere optimizarea comunica�iei cu unit��ile de difuzare a documentelor de bibliotecă, o documentare mai ampl� asupra produc�iei edito�riale la nivel național, precum și o mai bun� colaborare a personalului implicat în procesul de completare a colecțiilor din biblioteca noastr�.
Pentru a cre�te calitatea prelucrării și organiz�rii colecțiilor și a informațiilor, s-au f�cut eforturi majore de c�tre personalul implicat în fluxul prelucrării colecțiilor în vederea realiz�rii corecte și în timpi optimi a operațiunilor specifice. Enumer�m în acest sens princi�palele activități desf��urate în compartimentele subordonate ierarhic Secției Dezvoltarea. Eviden�a. Prelucrarea colecțiilor:
Biroul Completare. Achiziții
Prin activitatea acestui birou, colecțiile bibliotecii s-au completat cu 21.024 u.e.1respectiv 5.540 titluri, acest lucru �nsemn�nd o cre�tere cu 33,23% fa�� de anul 2005.
Nr. | Tipuri de documente | Nr. vol. |
---|---|---|
1 | C�r�i și alte tipuri de documente | 16.302 |
2 | Periodice | 1.715 |
3 | Documente multimedia | 3.007 |
Suma repartizat� pentru achizi�ia de documente a crescut cu 14% fa�� de anul 2005, aceasta fiind de 37.559 lei, la care se adaug� suma din venituri proprii de 11.225 lei.
O alt� modalitate de completare a colecțiilor a constituit-o dona�ia; dona�iile au repre�zentat 8,23% (1.559 vol.) din totalul documentelor intrate.
Ca elemente de noutate în activitatea acestui birou trebuie amintite urm�toarele:
- modificarea fluxului general de prelucrare a datelor prin �nregistrarea c�r�ilor în programul Tinlib, �nc� din faza de semnal. Acest lucru a dus la o �mbun�t��ire a timpului de prelucrare a documentelor prin faptul că Biroul Evidență poate aloca imediat numere de inventar pentru documentele primite, deoarece �nregistr�rile aferente sunt deja f�cute și s� listeze R.I., în vederea pred�rii operative c�tre secțiile de �mprumut.Un alt avantaj const� în faptul că exist� posibilitatea s� se vad� situația unui document �ntr-o singur� baz� de date; p�n� anul acesta �nregistr�rile de preco�menzi și comenzi erau realizate în vechiul sistem de gestiune a b.d. CDS/ISIS.
- achizi�ionarea pentru anul 2007 a unui abonament la bazele de date Oxford Journals (titluri din domeniul umanist).
Biroul Catalogare-Clasificare
Activitatea personalului din cadrul Biroului a fost prioritar orientat� c�tre �mplinirea obiectivelor viz�nd optimizarea activității de baz� - catalogarea, clasificarea și indexarea documentelor intrate în bibliotecă. Activitatea biroului este prezentat�, centralizat, în tabelul urm�tor:
Tip document/activit. | Stoc (nr. tit.) |
Catalogate (nr. tit.) | Documente Clasificate (nr. tit.) |
Înreg. | Fi�� + complet�ri înregistr. | Fi�e matc� (nr. tit.) |
---|---|---|---|---|---|---|
Carte curent� | 3804 | 2985 | 2992 | 3113 | 832 | |
Carte catalogat� retrospectiv | 13 | 12 | 12 | 16 | 2 | |
Periodice-titluri noi | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | |
Periodice catalogate retrospectiv | 9 | 9 | 9 | 9 | ||
Periodice-nr. noi din titluri existente | 232 | |||||
Înreg. periodice electronice și suplimente | 20 | 20 | ||||
Materiale AV | 1603 | 1603 | 1603 | 1796 | ||
Parte comp. AV | 12485 | 12485 | 12485 | |||
TOTAL | 5493 | 17138 | 17145 | 17483 | 1197 | 44 |
Biroul Evidență
Activitatea specific� acestui birou a constat în principal din urm�toarele:
- luarea în Evidență primar� (clasic) și individual� (clasic și automatizat) a documen�telor noi intrate. în colecțiile Bibliotecii au intrat în cursul anului un num�r de 21.024 volume. Aceste documente (c�r�i, periodice și multimedia) au fost luate în Evidență primar� și individual�, le-au fost atribuite 671 pozi�ii în RMF (pozi�ii la care s-au realizat centraliz�ri cantitative și valorice) și s-au �ntocmit 405 AP-uri (acte de primire) pentru documentele sosite f�r� acte �nso�itoare.
- prelucrarea biblioteconomic� a acestor documente; activitatea a constat �n: atribuirea num�rului inventar pe fi�ele de precomenzi; aplicarea �nsemnului de proprietate; aplicarea etichetelor de cod de bare; aplicarea etichetelor de securitate; �nscrierea valorii pe documentele f�r� pre�; stabilirea și �nscrierea semnului de autor pe documentele destinate �mprumutului la domiciliu; �ntocmirea fi�elor de carte pentru exemplarele repartizate Depozitului general; aplicarea numerelor inventar pe docu�mente, fi�e topografice, fi�ele c�r�ilor; predarea listelor cu RMF-uri c�tre Sectorul APIS; predarea stocurilor noi secțiilor pe baza listing-ului, etc;
- executarea opera�iilor de sc�dere din eviden�e a unui num�r de 921 volume.
II. Biroul Control de Autoritate
Activitatea Biroului Control de Autoritate a fost orientat� cu prioritate spre optimiza�rea stilului și metodelor de munc� în scopul cre�terii eficien�ei activității de baz� - uniformi�zarea punctelor de acces controlate.
Strategiile au vizat poten�area valorii pragmatice a instrumentelor de lucru utilizate și introducerea altora, nou ap�rute.
Din analiza bazei de date și a modului cum se deruleaz� activitatea de introducere a datelor bibliografice, compartimentul s-a preocupat în principal de urm�rirea, expertizarea și validarea a 2 puncte de acces controlat: creatori (autori, editori, etc.) persoane fizice și ter�menii controla�i de subiect.
�n intervalul martie-decembrie s-au verificat peste 2.500 nume de persoane fizice cu diferite responsabilit��i intelectuale cu nume omonime și prenume diferite, verificarea rea�liz�ndu-se, �ncep�nd cu ini�ialele și �ncheind cu prenumele omonime, pe baza confrunt�rii cu operele apar�in�toare, a consult�rii paginilor web și a coresponden�ei electronice cu peste 30 de autori/editori.
III. Serviciul Relații cu Publicul
Rezultatele acestui serviciu se reflect� cel mai bine în datele de ordin statistic de la sf�r�itul anului, acestea oglindind dimensiunea implic�rii Bibliotecii în via�a colectivității, în rezolvarea problemelor de informare și documentare sau loisir cu care se confrunt� g�l��enii și nu numai. Fa�� de anul precedent s-a �nregistrat o cre�tere a activității oglindit� în datele statistice, fapt explicabil prin redeschiderea activității la Sediul central, �ncep�nd cu luna august.
Astfel, de la redeschiderea Sediului central p�n� la sf�r�itul anului, deci în aproape cinci luni, s-a realizat 54,7% din totalul frecven�ei pe anul 2006.
Dup� distribuirea frecven�ei pe puncte de lucru se constat� faptul că 31% din total a fost realizat la Sediul central, iar aportul Filialei 1 a fost de 69%. Din nou trebuie men�ionat faptul că activitatea la Sediul central s-a desf��urat timp de o tur� în numai cinci luni, în compara�ie cu cea de la Filiala 1, care a funcționat tot anul, iar în primele �apte luni a avut program cu publicul timp de 11 ore pe zi.
�n cadrul activității desf��urate la Sediul central, frecven�a cea mai ridicat� (25%) s-a �nregistrat la Secția de �mprumut la domiciliu (a se vedea diagrama reprezent�nd Dinamica frecven�ei pe secții și activități). Fa�� de situația anterioar� se constat� o sc�dere a frecven�ei la Secția Săli de lectur� și la compartimentul REI.
Cea mai ridicat� frecven�� a fost �nregistrat� la activitatea de �mprumut la domiciliu din cadrul Filialei 1 (44,5%), mul�i dintre utilizatori r�m�n�nd fideli acesteia chiar și dup� redeschiderea sediului.
Indicele de atragere la lectur� calculat pentru anul 2006 este de aproape 8%. Valoarea acestuia, de�i mai mic� dec�t cea �nregistrat� în anul 2003 (12%), reprezint� un v�rf, dacă avem în vedere faptul că activitatea s-a desf��urat doar pe parcursul a cinci luni de zile.
Din analiza datelor se constat� o sc�dere a num�rului de cititori activi. Fenomen firesc, �in�nd seama de perioada de suspendare a serviciilor la Sediul central și perioada din an la care ne raport�m.
Num�rul cititorilor nou �nscri�i a sc�zut fa�� de 2004 cu 4.003 utilizatori, men�i�n�ndu-se aproximativ aceea�i cifr� ca în anul 2005.
în ce prive�te documentele eliberate, acestea au crescut fa�� de 2005 cu 45.566 doc. (17,8%), men�in�ndu-se totuși o sc�dere cu 70.913 doc. (27%) fa�� de 2004. Fenomenul are aceea�i explica�ie.
Analiz�nd reparti�ia documentelor consultate constat�m că num�rul celor solicitate în incinta bibliotecii a fost de 13,7%. Acest fapt este observat și prin sc�derea frecven�ei la Sălile de lectur�, justificat� în parte prin faptul că activitatea în cel de-al doilea semestru al anului a fost mereu mai slab� dec�t cea �nregistrat� în primul semestru. Crearea noii Secții de Referințe a produs orientarea unui num�r de cititori spre zona de ac�iune a acesteia și a Secției de �mprumut la domiciliu.
Reparti�ia documentelor consultate, dup� tipul acestora, relev� faptul că num�rul majoritar este cel al c�r�ilor (51,75%), atît cele �mprumutate la domiciliu, c�t și cele studiate la sal�. Se constat� cre�terea fireasc� a num�rului de documente multimedia consultate, precum și a celor electronice, ca urmare a politicii instituției privind accesul liber la informație, indiferent de suportul pe care aceasta se afl�. �mprumutul la domiciliu al docu�mentelor multimedia, c�t și al celor electronice a dus la o cre�tere important�, reprezent�nd 10,2%, respectiv 3,89% din total documentelor consultate.
�n ceea ce prive�te cate�goria cititorilor nou �nscri�i nu s-au produs modific�ri procen�tuale semnificative, cei mai mul�i utilizatori atra�i fiind elevii (42%) și studen�ii (18,5%). Pe locul urm�tor se situeaz� intelectualii cu 8,2%, profesiile liberale cu 7,64%, muncitorii cu 7%, pensionarii și casnicele cu 4,19%, res�pectiv 4%. Se confirm� astfel tendin�a, exprimat� în anii anteriori, de cre�tere a num��rului de utilizatori care nu sunt elevi sau studen�i.
Anul 2006 a fost un an atipic pentru activitatea Serviciului Relații cu Publicul datorit� suspend�rii activității cu publicul la Sediul central p�n� în luna august. în prima jum�tate a anului, în paralel cu activitatea desf��urat� la Filial�, la Sediul central s-a definitivat verificarea gestionar� și s-a procedat la reorganizarea accesului liber la raft în Secția de �mprumut la domiciliu.
Odat� cu re�nceperea activității cu publicul, în data de 17 august, au fost reluate toate activitățile aferente serviciilor de bibliotecă: �mprumutul documentelor (carte, documente multimedia, periodice) la domiciliu. �ncep�nd cu aceast� dat�, consultarea în cadrul Sălilor de lectur� a periodicelor beneficiaz� de un spațiu adecvat. De asemenea, accesul la documentele din fondul colecții Speciale, se face în cadrul unei Săli de lectur� specializate. Activitatea de anima�ie a fost tratat� cu aceea�i importan�� ca și în anii preceden�i. S au organizat manifest�ri culturale (a se vedea Anexa 1) atît la Sediul central, c�t și la Filiala 1. Biblioteca a �ncheiat parteneriate cu organiza�ii diverse în vederea desf��ur�rii unor activități de interes comun (Asocia�ia Universit��ilor Populare Germane, Asocia�ia «Casa Noastr�», Filiala Local� a organiza�iei «Salva�i Copiii», Liceul Pedagogic, Grupul �colar «Elena Doamna», Funda�ia de Sprijin a V�rstnicilor «Sf. Spiridon», Societatea Scriitorilor «Costache Negri», Filiala Galați-Br�ila a Uniunii Scriitorilor din Rom�nia, Centrul Cultural «Dun�rea de Jos» etc).
IV. Secția Referințe
Biroul Informare bibliografică
�n urma cercet�rii analitice curente a presei locale și centrale și a monografiilor nou intrate în bibliotecă în anul 2006 au fost fi�ate un num�r de 6972 de articole, din care:
- 4.869 �nregistr�ri de articole din presa local� și central� și din monografii pentru anuarul AGL/2006 respectiv pentru anuarele din anii trecuși (2005-1999);
- 1.624 �nregistr�ri articole resurs� electronic� (corespondente electronice ale articolelor tip�rite) din seriale electronice de nivel local și național;
- 479 �nregistr�ri de articole de interes pentru utilizatorii bibliotecii (�n afara bibliografiei locale) din publica�ii juridice și economice respectiv p�r�i componente de interes pentru bibliografia �colar�.
Liste bibliografice realizate la cerere: 52, din care 20 au fost transmise prin interme�diul e-mailului.
Reflectarea în mass-media a evenimentelor a fost realizat� în mod constant și pozitiv, contribuind la men�inerea Bibliotecii în zona de maxim� vizibilitate cultural� (v. anexa 2). A fost acordat� asistență utilizatorilor ce au frecventat Biroul Informare bibliografică, în persoan� sau de la distan��, asistență concretizat� numeric în urm�torii indicatori:
Cereri de informații | Tranzac�ii de referință | |
---|---|---|
În persoan� | - | 646 |
Prin e-mail | - | 42 |
Prin messenger | 37 | 68 |
�n luna septembrie a fost optimizat� secțiunea "�ntreab� bibliotecarul" de pe site-ul Bibliotecii. Cu aceast� ocazie a �nceput s� funcționeze furnizarea de informații și referințe prin intermediul messengerului. Ca urmare a existen�ei acestui serviciu, un num�r de 60 de utilizatori �i-au ad�ugat Biblioteca în lista lor de messenger.
Oficiul Referințe tradiționale
Ca urmare a noii organiz�ri a Secției Referințe, pe parcursul anului 2006, au fost selectate un num�r de 839 de volume din depozitul general de carte, ce au fost incluse în Colecția de Referințe pozi�ionat� în cadrul Biroului Informare bibliografică.
Secția Referințe electronice & Internet
�n cadrul Secției au fost realizate activitățile curente de rezerv�ri, oferire de referințe utilizatorilor prin telefon sau e-mail, satisfacerea cererilor de documente legislative cu ajutorul bazei de date Indaco, cercetare în mediul electronic, imprimare și transmitere de documente electronice, acord�ndu-se asistență utilizatorilor ce au frecventat secția. Frecven�a utilizatorilor Secției REI, Sediul central, în perioada august - decembrie 2006 a fost de 3.379 utilizatori.
Alte solicit�ri în perioada amintit�:
Tipul solicit�rii | Num�r de solicit�ri satisf�cute |
---|---|
Total documente salvate pe dischete (legisla�ie/alte documente) | 25/80 |
Total documente salvate pe CD-uri (legisla�ie/alte documente) | 50/207 |
Total resurse electronice descrise | 335 |
Total tranzac�ii de referințe virtuale (e-mail/messenger) | 1/7 |
Total cereri de informații (personale/telefonice) | 1093/25 |
Total tranzac�ii de referințe (personale/telefonice) | 1111/2 |
Oficiul de Informare Comunitară
Fiind un serviciu nou, urmeaz� a fi stabilite liniile directoare ale planului de activitate din acest birou în anul 2007. S-a lucrat la organizarea spațiului și preg�tirea echipamentelor de prelucrare a datelor. Biroul a fost dotat cu mobilier, spațiu expozițional și un PC pentru bibliotecar, cu ie�ire la Internet. în cursul anului am beneficiat de sprijinul oferit de un student de la Strasbourg, Facultatea de Documentaristic�, care a lucrat al�turi de bibliotecari la realizarea proiectului de funcționare a secției.
Pupitrul de Referință
�nfiin�at odat� cu redeschiderea din august, Pupitrul de referință reprezint� un ele�ment de noutate în ceea ce privesc serviciile oferite de bibliotecă.
A fost selectat� și organizat� o colecție de referințe care s� serveasc� personalului care asigur� serviciul la Pupitrul de Referință.
La nivelul Pupitrului de Referință a fost acordat� asistență utilizatorilor în satis�facerea cererilor de informații și a �ntreb�rilor de referință folosind resurse tradiționale și electronice respectiv în c�utarea documentelor solicitate și în localizarea lor pe raft, în �ndrumarea utilizatorilor spre acele servicii ale Bibliotecii, care le satisfac cerin�ele.
Indicatorii rezulta�i în urma adun�rii cererilor de informații și tranzac�iilor de refe�rin�� oferite utilizatorilor la Pupitrul de Referință sunt urm�torii:
Cereri de informații | Tranzac�ii de referință | |
---|---|---|
În persoan� | 4390 | 9016 |
Prin telefon | 35 | 18 |
Prin tranzac�ii de referință se �n�elege extragerea dintr-un ansamblu de informații sau date a celor referitoare la o anumit� problem�.
V. Secția Automatizarea Prelucrării Informațiilor și Serviciilor (APIS)
�n cursul anului 2006 obiectivul principal al acestei Secții a fost continuarea derul�rii programului de informatizare și automatizare a Bibliotecii pe baza sistemului integrat de biblioteca TINLIB achizi�ionat în 1997 precum și asigurarea suportului hardware necesar suport�rii cre�terii traficului de date din Intranetul Bibliotecii.
Compartimentul a sus�inut participarea Bibliotecii în cadrul proiectelor:
- PROBIP, prin datele ob�inute și prelucrate cu ajutorul programului TINLIB;
- IOSSPL - Integrated Open Source System for Public Libraries, proiect sus�inut și de Programul Național de Automatizare și Dezvoltare a Serviciilor Bibliotecilor Publice din Rom�nia; proiectul ��i propune, �ntre altele, dezvoltarea unui sistem soft de bibliotecă; p�n� acum s-a realizat implementarea acestuia la Biblioteca Municipal� Tecuci și la Biblioteca Comunal� Lie�ti.
�n cursul anului 2006, personalul APIS a desf��urat o multitudine de activități care au vizat:
- gestionarea sistemului integrat de bibliotecă TINLIB și a programului CDS/ISIS;
- �ntre�inerea și actualizarea softurilor: legislativ LegeNet, Light 2000, Paradoxe;
- gestiunea conexiunii la Internet;
- administrarea sistemului informatic în ansamblul s�u;
- lucrări de redactare și tehnoredactare;
- digitizarea documentelor;
- gestionarea activității din sectorul de multiplicare;
- activitatea de �ntre�inere a instala�iilor electrice și a generatorului electric;
- gestionarea sistemelor de automatizare (centrala telefonic�, sistemul antifurt, sistemul antiincendiu, antiefrac�ie și antiinunda�ie, sistemul video interior a ușii cu servomecanism de la intrare, a sistemului de control acces etc.)
- �n cadrul operațiunilor de reabilitare a cl�dirii principale, secția a participat în diferite faze ce necesitau luarea deciziilor de am�nunt. Odat� terminate re�elele de curenți slabi, au fost reinstalate toate calculatoarele personale din instituție, realiz�ndu-se cu aceast� ocazie și operațiunile de �ntre�inere și reinstalare soft.
VI. Secția Proiecte. Programe. Marketing de bibliotecă
�nfiin�at� din 2004, odat� cu aplicarea noii organigrame, secția a funcționat pușin timp cu personal de specialitate.
�n cadrul activităților de preg�tire și sus�inere a Conferin�ei Naționale a ANBPR, organizat� de c�tre Biblioteca "V.A. Urechia", în perioada 8-10 noiembrie 2006, compar�timentul a gestionat trimiterea invita�iilor, a p�strat dialogul cu persoanele care au anun�at participarea și operațiunile specifice privind acomodarea. De asemenea, a gestionat docu�mentele și mapele care au fost date participan�ilor și a participat la organizarea vizitelor de informare și documentare ale participan�ilor în Biblioteca "V.A. Urechia" al�turi de alte persoane, desemnate de conducerea Bibliotecii, din alte compartimente.
Urmeaz� ca în 2007 s� se intensifice activitatea prin gestionarea problemelor specifice.
VII. Oficiul de Asistență de Specialitate. Resurse umane.
Resurse umane
Principalele activități realizate de acest Compartiment au fost:
- organizarea și desf��urarea concursurilor de ocupare a posturilor vacante;
- urm�rirea realiz�rii programelor de preg�tire, perfecționare și specializare profe�sional�;
- aplicarea prevederilor legale privind majorarea salariilor;
- evaluarea personalului;
- elaborarea de referate și emiterea de dispozi�ii în vederea derul�rii normale și legale a activității;
- completarea dosarelor personale cu actele corespunz�toare modific�rilor intervenite;
- �nscrierea în carnetele de munc� și Registrul general de Evidență a datelor ce privesc suspendarea sau modificarea contractului de munc�.
Asistența de specialitate
Una din direcțiile de ac�iune urm�rite a fost �ntre�inerea actualit��ii colecțiilor biblio�tecilor publice din jude� prin completarea cu lucrări noi: c�r�i sau publica�ii periodice.
�n 2006 principala surs� de achizi�ie a reprezentat-o aloca�ia bugetar� ca parte compo�nent� a bugetului local. Dona�iile au venit din partea Ministerului Culturii și Cultelor pre�cum și din partea unor persoane fizice. Astfel, finan�area bugetar� a fost de 1.538.744 RON, cu 43% mai mare dec�t în 2005, din care 1.080.254 RON, adic� 70,20%, cheltuieli de personal.
�n 2006 bibliotecile publice din jude� �i-au completat colecțiile cu un num�r de 13.210 vol. (10.785 tit.) în valoare de 135.134 RON, cu aproape 30% mai multe volume și 46% mai multe titluri dec�t în 2005, cu o medie de 41,28 vol./1000 loc., fa�� de 35,20 vol./1000 loc în 2005, dup� cum urmeaz�:
Biblioteca | Achiziții vol/titluri | achiziții/1000 loc. | |
---|---|---|---|
2005 | 2006 | ||
Bibl. Mun. Tecuci | 1.353/972 | 24,48 | 32,21 |
Bibl. Tg. Bujor | 562/518 | 57,30 | 75,94 |
Bibl. Bere�ti | 210/185 | 25,14 | 60,00 |
Bibl. Comunale | 11.085/9.110 | 33,91 | 41,51 |
Sf�r�itul anului 2006, colecțiile bibliotecilor publice din jude� num�rau 773.208 volume, dup� cum urmeaz�:
1. Biblioteca Municipal� "�t. Petic�" Tecuci: 126.677 vol.2. Biblioteca Or��eneasc� "Gr. Hagiu" Tg. Bujor: 25.498 vol.
3. Biblioteca Or��eneasc� Bere�ti: 24.799 vol.
4. Biblioteci Comunale: 582.253 vol.
Total: 773.208 vol.
Se observ� o cre�tere real� fa�� de 2005 de 16.106 volume.
Indicele de dotare cu carte este de 2,41 vol/capita (fa�� de 2,35 în 2005), peste media pe �ar� și corespunz�tor recomand�rilor institușiilor abilitate europene; dacă la nivel global situația este bun�, la nivelul individual al asigur�rii cu informații situația este necorespun�z�toare, unul din motive fiind faptul că 75% din fondul de documente este �nvechit �i, deci, nu mai corespunde cerin�elor.
Referitor la utilizarea și utilizatorii bibliotecii, s-au �nregistrat urm�torii indicatori: 28.167 utilizatori; 293.640 frecven�a; 603.867 volume eliberate.
Principalii indicatori de performan�� cu referire la jude� sunt:
- vizite la bibliotecă/utilizator: 10,42
- vizite la bibliotecă/zi (jude�): 1223,50
- vizite la bibliotecă/zi (bibliotecă): 19,42
- documente �mprumutate/utilizator: 21,43
- indicele de atragere la lectur� pe jude� [%]: 8,80
O aten�ie deosebit� a fost acordat� preg�tirii profesionale a bibliotecarilor din jude�. Acest obiectiv s-a realizat prin organizarea a cinci schimburi de experien�� cu tema: "Strategia pe termen scurt și mediu pentru formare profesional� continu� 2005-2010".
VIII. Atelierul de legătorie
Activitatea atelierului s-a axat pe acelea�i tipuri de lucrări specifice, de la simple operațiuni de preg�tire a unor elemente de h�rtie necesare secțiilor Bibliotecii, p�n� la cele de recondi�ionare a unor lucrări din cadrul colecțiilor speciale și nu numai.
Tipuri de activități reflectate în cifre:
- 451 volume periodice legate;
- 142 volume carte curent� și fond de referință legate;
- 27 mape pentru periodice;
- 198 buc��i casete și mape cu clape;
- 4 volume restaurate din colecții speciale;
- terminat consolidat h�rtie de la Atlas geografic (1640);
- 6197 c�r�i separat, legat, bro�at;
- 870 buc��i divizionare și alfabetare pentru raft;
- 10 volume reparate din achiziții cu defecte etc.
IX. Activitatea economico-financiară
Activitățile desf��urate în cadrul Compartimentului Contabilitate & Administrativ s-au �ncadrat în termenele stabilite, astfel că nu au existat situa�ii de natur� s� genereze �mpiedicarea bunului mers al activității bibliotecii.
Biblioteca �i-a desf��urat activitatea în parametri normali și datorit� sus�inerii financiare din partea Consiliului Jude�ean Galați.
Astfel, în anul 2006 a fost alocat� de la Consiliu suma de 2.565.000 RON din care: cheltușieli de personal 1.250.000 RON; cheltuieli materiale 1.039.000 RON; cheltuieli de capital 276.000 RON (pentru finalizarea operațiunilor de reabilitare).
Denumirea indicatorilor | Credite bugetare definitive | Pl��i efectuate |
---|---|---|
Cheltuieli totale | 2.565.000 | 2.557.919 |
A. Cheltuieli curente | 2.289.000 | 2.282.378 |
- Cheltuieli personal | 1.250.000 | 1.243.000 |
- Cheltuieli materiale | 1.039.000 | 1.038.994 |
B. Cheltuieli de capital | 276.000 | 275.541 |
în anul 2006, Biblioteca �i-a propus s� realizeze venituri proprii în valoare de 48.000 RON. S-au realizat 34.120 RON. Din aceast� ultim� sum�, 11.225 RON s-au cheltuit pentru achiziții de documente. Soldul de veniturii proprii al instituției era la 1 ianuarie 2006 de 2.146 RON, iar la sf�r�itul anului de 25.041 RON.
X. Managementul instituției
Efortul managerial a fost �mp�r�it în dou� mari zone de solicit�ri, care s-au suprapus temporal peste cele dou� semestre ale anului:
- finalizarea operațiunilor de reabilitare a cl�dirii de patrimoniu �i
- redeschiderea serviciilor pentru public.
Prima parte a anului aten�ia s-a concentrat pe sensibilizarea factorilor de decizie în scopul aloc�rii sumelor necesare finaliz�rii programului de reabilitare. Datorit� aprob�rii bugetului la nivelul jude�ului la sf�r�itul lunii ianuarie, toate operațiunile au suferit, prin alunecare, o prelungire a termenelor asumate.
operațiunile de realizare a achizițiilor publice, conform legilor în vigoare, au durat aproximativ o lun�, astfel �nc�t lucrările din ultima faz� a reabilit�rii s-au desf��urat �ncep�nd cu luna martie. Concomitent aten�ia managerial� s-a concentrat și pe realizarea operațiunilor specifice de achiziții publice pentru dot�ri. în cadrul acestei activități, reg�ndirea exploat�rii echipamentelor din dotare, în condi�iile în care o mare parte sunt dep��ite tehnologic, precum și proiectarea caietului de sarcini pentru mobilierul specific de bibliotecă axat pe funcționalit��ile diferitelor zone de servicii din instituție au consumat o mare parte din energia de organizare.
Concomitent s-a avut în vedere preg�tirea spațiilor pentru reluarea activității în condi�iile unei reorganiz�ri fundamentale la nivelul secțiilor de �mprumut la domiciliu și referințe.
Filosofia care a marcat reforma organizatoric� pus� în practic� prin Decizia 36/2004, a fost centrat� pe serviciul orientat spre client (cititor sau utilizator al serviciilor oferite de bibliotecă). Punerea în practic� a necesitat analiza echilibrat� a c��tigului și pierderii din perspectiva utilit��ii pentru majoritatea celor care calc� pragul instituției, precum și acordarea importan�ei cuvenite prezerv�rii și conserv�rii colecțiilor de documente. Tot timpul s-au avut în vedere modelele occidentale de organizare a bibliotecilor publice și de organizare a activității personalului pentru crearea unui mediu în care s� nu predomine operațiunile cu un grad ridicat de stereotipie. Astfel, o solușie pentru acest din urm� aspect l-a reprezentat crearea de posturi în spațiul de relații cu publicul în care s� se roteasc� c�te 4 ore to�i bibliotecarii, inclusiv cei care lucreaz� în compartimentele de prelucrare a documentelor de bibliotecă.
Conform prevederilor legale în vigoare, s-a prev�zut o sum� important� destinat� cheltuielilor de preg�tire profesional�. Aproximativ 50% din personalul de specialitate a participat pe parcursul �ntregului an la cursuri de specializare sau de perfecționare profesional�. Acest lucru a permis cre�terea flexibilit��ii în �ndeplinirea unor sarcini noi rezultate din obiectivele de modernizare propuse.
�n cea de-a doua parte a anului accentul managerial a fost pus pe organizarea și deschiderea propriu-zis� a serviciilor pentru public. Chiar dacă nu s-au finalizat toate operațiunile avute în vedere, op�iunea pentru deschidere a fost luat� datorit� presiunii foarte mari exercitat� de utilizatori asupra singurului punct de servicii pe care Biblioteca "V.A.Urechia" �l mai avea deschis, la Filiala 1 de la Casa de Cultur� a Sindicatelor.
Activitatea managerial� a avut și direcții de cooperare în spațiul profesional prin colabor�ri cu alte biblioteci publice din �ar�, precum și sus�inerea dezvolt�rii profesionale prin intermediul asocia�iilor de profil. în acest context, în luna noiembrie, în cadrul Zilelor Bibliotecii "V.A. Urechia", institușia bibliotecar� g�l��ean� a fost coorganizator al celei mai mari manifest�ri de profil din �ar�: Conferin�a Național� a Asocia�iei Naționale a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din Rom�nia. Cu aceast� ocazie Biblioteca a fost vizitat� de speciali�ti ai domeniului atît din Rom�nia, c�t și din Olanda, Marea Britanie, Danemarca și Republica Moldova. în cadrul oferit de aceste manifest�ri a avut loc și lansarea monografiei Bibliotecii, în dou� volume, semnat� de Dl. Nedelcu Oprea. Manifest�rile au avut un ecou național, articole elogioase fiind tip�rite în publica�iile de specialitate și de informare general�, precum și pe siturile internet de specialitate.
Din punct de vedere managerial, spre sf�r�itul anului, s-au �nceput procedurile de optimizare a fluxului documentelor și al reorganiz�rii arhivei instituției, �ntocmirea unui nou plan de urgen��, optimizarea planului antiefrac�ie, a planului de evacuare în caz de dezastre și a procedurilor de securitate. Aceste proceduri s-a stabilit a se rezolva în cursul anului urm�tor.
Concluzii
Anul 2006 a fost un an favorabil achizițiilor de documente. Baza informațional� a Bibliotecii s-a �mbog��it cu 1500 titluri peste cele propuse la �nceputul anului. și în jude�, si�tuația este pozitiv�. Majoritatea prim�riilor au �n�eles rolul vital al bibliotecii în colectivitate și au alocat fonduri pentru achiziții. Spunem majoritatea, pentru că sunt �ase biblioteci co�munale care �i-au completat colecțiile doar din dona�ii, neav�nd fonduri alocate de prim�rii.
Odat� cu redeschiderea Sediului central al Bibliotecii "V.A. Urechia", în luna august, s a avut în vedere introducerea de noi servicii și facilit��i, în scopul satisfacerii cerin�elor de informare ale utilizatorilor. Astfel, la capitolul accesul și facilit��ile Bibliotecii:
- s-a reușit introducerea în sistem automatizat a 90% din fondul de carte din depozitul general, tocmai pentru a nu fragmenta informația în dou� tipuri de cataloage (automatizat și tradițional); în prezent aproape tot fondul de documente este reflectat în baza de date OPAC a Bibliotecii;
- s-a m�rit num�rul de PC-uri destinate utilizatorilor de la 32 în 2005 la 47 în 2006 (inclusiv pentru Filiala 1);
- s-au amenajat Săli de lectur� specializate pentru periodice, lucrări de referințe și pentru consultarea documentelor din categoria colecțiilor speciale;
- s-a organizat un Pupitru de referințe care rezolv� problema primirii și orient�rii utilizatorilor (�n mod special util pentru noii utilizatori) precum și problema infor�m�rii care nu necesit� investiga�ii deosebite;
- s-a lucrat în scopul optimiz�rii site-ului Bibliotecii, orient�nd serviciile oferite spre cererea furnizat� de utilizatori pentru acces de la distan��;
- s-au dotat secțiile cu mobilier nou contribuind astfel la sporirea calit��ii ambian�ei în care sunt prestate serviciile.
Un eveniment semnificativ a marcat anul 2006: Zilele Bibliotecii "V.A. Urechia" și g�zduirea cu acest prilej, a Conferin�ei Naționale a ANBPR (Asocia�ia Național� a Biblio�tecarilor și Bibliotecilor Publice din Rom�nia). La manifestare au participat peste 100 de speciali�ti și manageri din bibliotecile publice din Rom�nia și Moldova.
�n general a fost �ndeplinit Planul de activitate al Bibliotecii pe care conducerea și l-a propus pentru anul 2006.
Concluzia general� ce se contureaz� din analiza anului 2006 este că Biblioteca a reușit ceea ce �i-a propus: de a fi în slujba comunit��ii pe care o serve�te �ntr-o manier� eficient�, coordonat� de un management bazat pe practica de succes cristalizat� în bibliotecile publice occidentale. Scopul principal �l reprezint� preg�tirea pentru integrarea în Comunitatea European� și dezvoltarea de servicii în concordan�� cu cerin�ele majorit��ii utilizatorilor indiferent de locul de domiciliu.
Liviu-Iulian Dediu
director adjunct
Anexe:
- Activitatea bibliotecilor în anul 2006. Raport tip: Cult 1. Transmis c�tre Institutul Național de Statistic� și Direcția Jude�ean� de Statistic� Galați.
- Raport Statistic Anual. Transmis c�tre Comisia Național� a Bibliotecilor. Subcomisia pentru statistic�.
- Raport Statistic de Utilizare a Bibliotecii în anul 2006. Transmis c�tre Asocia�ia Național� a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din Rom�nia. Comisia de statistic�.
- Eviden�a cititorilor �nscri�i la Biblioteca "V.A. Urechia" în anul 2006. Tabel sintetic cu dezvoltare lunar� și cu repartizarea dup� studii absolvite, dup� naționalitate și dup� sex.
- Eviden�a cititorilor �nscri�i la Biblioteca "V.A. Urechia" în anul 2006. Tabel sintetic cu dezvoltare lunar� și cu repartizarea dup� statutul ocupațional și dup� v�rst�.
- Utilizatori activi. Tabel sintetic cu dezvoltare lunar� și cu repartizarea dup� secții și activități principale.
- Frecven�a (vizitele). Tabel sintetic cu dezvoltare lunar� și cu repartizarea dup� secții și activități principale.
- Eviden�a documentelor difuzate în anul 2006. Tabel sintetic cu dezvoltare dup� secții și activități principale și cu repartizarea dup� categoria documentelor și dup� limba acestora.
- Eviden�a documentelor difuzate în anul 2006. Tabel sintetic cu dezvoltare dup� secții și activități principale și cu repartizarea dup� domeniul de cuno�tin�e.
- Principalii indicatori de performan�� �nregistra�i în anul 2006.
- Situația localurilor bibliotecilor publice de stat din Jude�ul Galați la 1 aprilie 2007. Situa�ie sinoptic�. Hart�.
- Situația dot�rilor IT în bibliotecile publice de stat din Jude�ul Galați la 1 aprilie 2007. Situa�ie sinoptic�. Hart�.
- Dinamica complet�rii colecțiilor în Biblioteca "V.A. Urechia" în perioada 2000-2006. Diagram�.
- Dinamica cititorilor �nscri�i la Biblioteca "V.A. Urechia" în perioada 2000-2006. Diagram�.
- Dinamica frecven�ei utilizatorilor în Biblioteca "V.A. Urechia" în perioada 2000-2006. Diagram�.
- Dinamica documentelor eliberate în Biblioteca "V.A. Urechia" în perioada 2000-2006. Diagram�.
- Consf�tuirea Jude�ean� a bibliotecarilor din bibliotecile publice. Galați. 23 aprilie 2007. Raportul de activitate al tuturor bibliotecilor publice din Jude�ul Galați.