PROMOVAREA SERVICIILOR PENTRU COPII
- propunere proiect 2003 -
Maricica Sava
Biblioteca “V.A. Urechia”
Plan de comunicare
MOTIVAÞIE
Din datele statistice rezultã cã la nivelul comunitãþii locale a scãzut
populaþia grupelor de vârstã 0 - 14 ani comparativ cu anii 1990.
Dacã în anul 1990 numãrul
total al persoanelor cu vârsta cuprinsã între 0 - 14 ani era de 649.880, în anul 1999 numãrul
total era de 642.943 persoane iar în prezent populaþia
este în continuã scãdere.
Biblioteca
“V. A. Urechia”, respectiv Secþia de Împrumut la Domiciliu pentru Copii a avut în
anul 1999 un numãr de 53.230 cititori, iar în 2002 - 44.703 cititori.
Alãturi de ºcoalã,
biblioteca deþine un loc important în
procesul educaþional al fiecãrui
individ. Dacã ºcoala are ca scop educaþia formalã, ce se caracterizeazã prin obligativitate, biblioteca împreunã cu alte organisme de educaþie ºi culturã le
revin sarcina educaþiei non-formale, care este voluntarã ºi activã.
O
atenþie deosebitã trebuie acordatã
solicitãrilor utilizatorilor copii, care s-au schimbat radical
în ultimii ani. Acest fapt se datoreazã modificãrilor survenite în
programele ºcolare, în metodele de examinare, precum ºi preocupãrilor
pentru formarea deprinderilor de utilizare a tehnologiilor moderne,
respectiv calculatorul, de la cea mai fragedã vârstã.
MISIUNE
Promovarea,
susþinerea ºi conºtientizarea
bibliotecii ca mijloc de educaþie non - formalã a
comunitãþii locale, de la cea mai fragedã vârstã.
OBIECTIVE
- o strânsã colaborare ºi coordonare a eforturilor cu organismele de educaþie ºi culturã :
grãdiniþe, ºcoli,
organizaþii de activitãþi
de loisir, organizaþii
nonguvernamentale pentru conºtientizarea rolului bibliotecii în educaþia non-formalã a
populaþie;
- îmbunãtãþirea calitãþii serviciilor Secþiei
de Împrumut la Domiciliu pentru Copii în funcþie de noile interese ºi nevoi ce se ivesc în
comunitatea servitã, ca urmare a modificãrii bibliografiilor ºcolare
ºi a evoluþiei concepþiei
asupra activitãþilor de loisir ºi interesul crescut al utilizatorilor în folosirea calculatorului;
- atragerea ºi
instruirea copiilor voluntari pentru promovarea ºi
susþinerea serviciilor pentru copii.
GRUP ÞINTÃ
- preºcolari;
- elevi din învãþãmântul primar ºi
gimnazial .
ANALIZA DATELOR
Analiza STEP
S
- social
C structura dupã vârstã: - scade numãrul populaþiei din categoria 0 - 14 ani;
C structura profesionalã: - scade numãrul populaþiei ºcolare din învãþãmântul preºcolar ºi gimnazial;
C populaþia ocupatã: - scade numãrul populaþiei salariatã;
- creºte numãrul de ºomeri înregistraþi.
T - tehnic
C surse de informare conexe:
- existenþa a peste 25 de publicaþii
pentru copii în catalogul Rodipet
- existenþa unor edituri locale care publicã ºi carte pentru copii: “Pax
Aura Mundi”, “ªcoala
Gãlãþeanã”, “Porto- Franco”
- existenþa a 4 abonamente la revistele: “Arborele lumii”. “Mikey - Mouse”, “Mici distracþii”,
“ Licurici”
E
- economic
C nivel de trai scãzut
C scumpirea cãrþilor
E
- ecologic
C grad ridicat de poluare a aerului;
C poluarea sonorã.
P -
politic
C creºte interesul organizaþiilor non - guvernamentale pentru protecþia ºi drepturile copilului.
Analiza SWOT
S-
puncte tari
C biblioteca este centru cultural de tradiþie
C serviciile prestate sunt gratuite
C personal calificat
C abonamente la 4 titluri de revistã
C sistem informatizat dezvoltat
C acces la Internet a cititorilor de pânã la 14 ani în spaþii special amenajate
C acces la audiþii ºi vizionãri individuale
C multiplicare documente (copiator ºi imprimantã)
C modificarea programelor ºcolare ºi creºterea interesului pentru activitãþile extraºcolare
C tradiþie în organizarea activitãþilor culturale ºi de loisir pentru copii
C existenþa paginii web a bibliotecii.
W
- puncte slabe
C achiziþie redusã faþã de cerere
C spaþiu redus pentru organizarea de activitãþi culturale, recreative, concursuri etc.
C numãr scãzut de calculatoare pentru bibliotecari ºi lipsa calculatoarelor pentru cititorii copii în cadrul secþiei
O - oportunitãþi
C unicitatea datã de slaba dezvoltare a celorlalte categorii de biblioteci;
C existenþa unui numãr de 70 de grãdiniþe, 46 ºcoli, 10 ºcoli speciale ;
C existenþa unui numãr mare de ONG-uri care au ca domeniu de activitate probleme legate de protecþia socialã ºi drepturile copiilor, ceea ce implicã posibilitatea realizãrii unor parteneriate.
T - ameninþãri
C dezvoltarea tehnologicã rapidã;
C creºterea gradului de inteligenþã a grupului þintã ºi diversificarea cererii ºi de aici îngreunarea procesului de servire.
DURATA PROIECTULUI
C 2004 - 2005
PROPUNERI BUGET
C îmbunãtãþirea ºi modernizarea sãlilor de împrumut ºi crearea unei sãli speciale pentru desfãºurarea activitãþilor culturale
C creºterea achiziþiei
ALEGEREA MESAJULUI
C Veniþi la bibliotecã ºi veþi descoperi cel mai de preþ talisman: cartea !
ALEGEREA STRATEGIEI
C promovarea serviciilor pentru copii prin formarea unui sistem de parteneriate cu organismele de educaþie ºi culturã ºi popularizarea acestui sistem;
C îmbunãtãþirea secþiunii pentru copii din pagina web(site-ul) a Bibliotecii.
ACÞIUNI DE PROMOVARE
C concursuri;
C manifestãri tematice;
C prezentãri (vizite).
C materiale promoþionale: ex. afiºe, pliante, panouri
informative.
PLANIFICARE
C Întrebare. Unde se aflã beneficiarul nostru acum ?
Rãspuns: Grãdiniþe, ºcoli.
C Întrebare Unde am dori sã ajungã ?
Rãspuns: La bibliotecã.
C Întrebare: Cum îi ajutãm sã ajungã la bibliotecã ?
Rãspuns: Prin promovarea serviciilor.
C Întrebare: Cum vom ºti dacã au ajuns acolo ?
Rãspuns: Prin: sondaje, chestionare, analiza frecvenþei.