PROMOVAREA SERVICIILOR PENTRU COPII

- propunere proiect 2003 -

 

 

Maricica Sava

Biblioteca “V.A. Urechia

 

Plan de comunicare

 

MOTIVAÞIE

            Din datele statistice rezultã cã la nivelul comunitãþii locale a scãzut populaþia grupelor de vârstã 0 - 14 ani comparativ cu anii 1990.    

            Dacã în anul 1990 numãrul total al persoanelor cu vârsta cuprinsã între 0 - 14 ani era de 649.880, în anul 1999 numãrul total era de 642.943 persoane iar în prezent populaþia este în continuã scãdere.

            Biblioteca “V. A. Urechia”, respectiv Secþia de Împrumut la Domiciliu pentru Copii  a avut în anul 1999 un numãr de 53.230 cititori, iar în 2002 - 44.703 cititori.

            Alãturi de ºcoalã, biblioteca deþine un loc important în procesul educaþional al fiecãrui individ. Dacã ºcoala are ca scop educaþia formalã, ce se caracterizeazã prin obligativitate, biblioteca împreunã cu alte organisme de educaþie ºi culturã le revin sarcina educaþiei non-formale, care este voluntarã ºi activã.

            O atenþie deosebitã trebuie acordatã solicitãrilor utilizatorilor copii, care s-au schimbat radical în ultimii ani. Acest fapt se datoreazã  modificãrilor survenite în programele ºcolare, în metodele de examinare, precum ºi preocupãrilor  pentru formarea deprinderilor de utilizare a tehnologiilor moderne, respectiv calculatorul, de la cea mai fragedã vârstã.

 

MISIUNE

            Promovarea, susþinerea ºi conºtientizarea bibliotecii ca mijloc de educaþie non - formalã a comunitãþii locale, de la cea mai fragedã vârstã.

 

OBIECTIVE

- o strânsã colaborare ºi coordonare  a eforturilor cu organismele de educaþie ºi culturã : grãdiniþe, ºcoli, organizaþii de activitãþi de loisir, organizaþii nonguvernamentale pentru conºtientizarea rolului bibliotecii în educaþia non-formalã a populaþie;

- îmbunãtãþirea calitãþii  serviciilor Secþiei de Împrumut la Domiciliu pentru Copii în funcþie de noile interese ºi nevoi ce se ivesc în comunitatea servitã, ca urmare a modificãrii bibliografiilor ºcolare ºi a evoluþiei concepþiei asupra activitãþilor de loisir ºi interesul crescut al utilizatorilor în folosirea calculatorului;

- atragerea ºi instruirea copiilor voluntari pentru promovarea ºi susþinerea serviciilor pentru copii.

 

GRUP ÞINTÃ

- preºcolari;

- elevi din învãþãmântul primar ºi gimnazial .

 

ANALIZA DATELOR

 

Analiza STEP

S - social

C           structura dupã vârstã:    - scade numãrul populaþiei din categoria 0 - 14 ani;

C           structura profesionalã:   - scade numãrul populaþiei ºcolare din învãþãmântul preºcolar ºi gimnazial;

C           populaþia ocupatã:         - scade numãrul populaþiei salariatã;

                                                - creºte numãrul de ºomeri înregistraþi.

T - tehnic

C           surse de informare conexe:

- existenþa a peste 25 de publicaþii pentru copii în catalogul Rodipet

- existenþa unor edituri locale care publicã ºi carte pentru copii: “Pax Aura Mundi”, “ªcoala Gãlãþeanã”, “Porto- Franco”

- existenþa a 4 abonamente la revistele: “Arborele lumii”. “Mikey - Mouse”, “Mici distracþii”, “ Licurici”

E - economic

C           nivel de trai scãzut

C           scumpirea cãrþilor

E - ecologic

C           grad ridicat de poluare a aerului;

C           poluarea sonorã.

P - politic

C           creºte interesul organizaþiilor non - guvernamentale pentru protecþia ºi drepturile copilului.

 

Analiza SWOT

S- puncte tari

C           biblioteca este centru cultural de tradiþie

C           serviciile prestate sunt gratuite

C           personal calificat

C           abonamente la 4 titluri de revistã

C           sistem informatizat dezvoltat

C           acces la Internet a cititorilor de pânã la 14 ani în spaþii special amenajate

C           acces la audiþii ºi vizionãri individuale

C           multiplicare documente (copiator ºi imprimantã)

C           modificarea programelor ºcolare ºi creºterea interesului pentru activitãþile extraºcolare

C           tradiþie în organizarea activitãþilor culturale ºi de loisir pentru copii

C           existenþa paginii web a bibliotecii.

W - puncte slabe

C           achiziþie redusã faþã de cerere

C           spaþiu redus pentru organizarea de activitãþi culturale, recreative, concursuri etc.

C           numãr scãzut de calculatoare pentru bibliotecari ºi lipsa calculatoarelor pentru cititorii copii în cadrul secþiei

O - oportunitãþi

C           unicitatea datã de slaba dezvoltare a celorlalte categorii de biblioteci;

C           existenþa unui numãr de 70 de grãdiniþe, 46 ºcoli, 10 ºcoli speciale ;

C           existenþa unui numãr mare de ONG-uri care au ca domeniu de activitate probleme legate de protecþia socialã ºi drepturile copiilor, ceea ce implicã posibilitatea realizãrii unor parteneriate.

T - ameninþãri

C           dezvoltarea tehnologicã rapidã;

C           creºterea gradului de inteligenþã a grupului þintã ºi diversificarea cererii ºi de aici îngreunarea procesului de servire.

 

DURATA PROIECTULUI

C           2004 - 2005

 

PROPUNERI BUGET

C           îmbunãtãþirea ºi modernizarea sãlilor de împrumut ºi crearea unei sãli speciale pentru desfãºurarea activitãþilor culturale

C           creºterea achiziþiei

 

ALEGEREA MESAJULUI

C           Veniþi la bibliotecã ºi veþi descoperi cel mai de preþ talisman: cartea !

 

ALEGEREA STRATEGIEI

C           promovarea serviciilor pentru copii prin formarea unui sistem de parteneriate cu organismele de educaþie ºi culturã ºi popularizarea acestui sistem;

C           îmbunãtãþirea secþiunii pentru copii din pagina web(site-ul) a Bibliotecii.

 

ACÞIUNI DE PROMOVARE

C           concursuri;

C           manifestãri tematice;

C           prezentãri (vizite).

C           materiale promoþionale: ex. afiºe, pliante, panouri informative.

 

PLANIFICARE

C           Întrebare. Unde se aflã beneficiarul nostru acum ?

            Rãspuns: Grãdiniþe, ºcoli.

C           Întrebare Unde am dori sã ajungã ?

            Rãspuns: La bibliotecã.

C           Întrebare: Cum îi ajutãm sã ajungã la bibliotecã ?

            Rãspuns: Prin promovarea serviciilor.

C           Întrebare: Cum vom ºti dacã au ajuns acolo ?

            Rãspuns: Prin: sondaje, chestionare, analiza frecvenþei.